لنت يكي از بخشهاي ترمز است. اين وسيله مصرفي با ديسك خودرو تماس پيدا ميكند و در اثر اين تماس يك اصطكاكي به وجود ميآيد كه سبب كند شدن حركت ماشين و در نتيجه توقف آن ميشود. جهت خريد قطعات اصلي كيا و هيوندا كليك كنيد.
لنت ترمز چه وظيفهاي دارد؟
لنت ترمز از دو بخش محكم كه به آن كفشك لنت و اصطكاكي كه لقه لنت مينامند تشكيل شده است. سطح اصطكاكي لنت پس از فشار دادن پدال ترمز به روتور ترمز ميچسبد و اتومبيل را متوقف ميكند. لنت ترمزها در گذشته با استفاده از آزبست ساخته ميشدند. آزبست گرماي توليد شده لنت در اثر اصطكاك را مي گرفت و پراكنده ميكرد اما اين آزبست يك ضرر جدي داشت و آن ايجاد گرد و غبار هنگام ترمز گرفتن بود. اين گرد و غبارها براي سلامتي زيان آور بودند به همين دليل امروزه لنت ها از مواد آلي بي زيان ساخته ميشوند كه جنس بيشتر آنها شيشه، لاستيك و رزين است. لنتهاي آلي يا غير آزبستي توليد آلودگي ندارند. اين لنت ترمزها بيشتر براي خودروهاي معمولي به كار ميروند و گزينه مناسبي براي خودروهاي سنگين و مسابقهاي نيستند چون وزن ماشينهاي سنگين و سرعت ماشينهاي مسابقهاي بالا است و مجبورند گاهي اوقات در سرعت زياد ماشين را متوقف كنند.
بيشتربخوانيد... خرابي سنسور اكسيژن خودروي موهاوي
لقمه لنت ترمز
لقمه لنت ترمز همان بخش اصطكاكي است و به پنج دسته تقسيم ميشود كه در ادامه به ارائه توضيحاتي درباره انواع آن پرداخته ميشود.
لنت فلزي
اين لنتها از آهن، مس، فولاد و گرافيت ساخته ميشوند. بيشتر خودروها از لنت فلزي استفاده ميكنند. عملكرد لنتهاي فلزي بالا و هزينه آن پايين است. سنگين بودن لنتهاي فلزي يكي از عيبهاي وارده به آن است و اين مسئله بر سوخت خودرو تاثير ميگذارد همچنين وزن بالاي آن سبب ميشود كه در ماشينهاي مسابقهاي از آن استفاده نشود. اين لنتها دوام بالايي دارند اما چون از فلز ساخته شده و لطافتي در آن به كار نرفته است سبب خوردگي روتور ميشود. اين لنتها در گذر زمان به قسمتهاي ديگر ترمز آسيب ميزنند. لنتهاي فلزي هنگامي كه داغ ميشوند عملكرد بهتري از خود نشان ميدهند.
بيشتربخوانيد... شيشه شوي سانتافه
لنت سراميكي
لنتهاي سراميكي برخلاف لنتهاي فلزي بسيار سبك هستند و نيروي متوقف كننده زيادي دارند. اين لنتها دير ساييده ميشوند. لنت سراميكي از لنتهاي مناسب براي ماشينهاي مسابقهاي است. لنتهاي سراميكي بسيار گران هستند و در توليد آنها از مواد چسبنده، الياف سراميك و ماده پر كننده استفاده شده است البته در توليد آن گاهي از الياف مس نيز استفاده ميشود. اين لنتها گرما را به خوبي پراكنده كرده و توليد غبار بسيار كمي دارند. دفع بسيار سريع و خوب گرما سبب عملكرد بهتر لنتهاي سراميكي ميشود.
لنت زينتري
لنتهاي زينتري بيشتر در ماشينهاي آفرود و مسابقهاي استفاده ميشود. سرعت خوردگي در اين لنتها بسيار بالا است و عمر كوتاهي دارند. استفاده از اين لنتها در خودروهاي معمولي سبب ميشود كه عملكرد سيستم ترمز كاهش پيدا كند.
لنت نيمه متاليك يا نيمه فلزي
در توليد اين لنتها از درصد پايين فلز استفاده شده به همين دليل به آن نيمه فلزي نيز ميگويند. در اين لنتها از ۴۰ درصد مس براي بالا بردن ميزان اصطكاك و دوام آن به كار رفته است. اين لنتها عمر بالا و قيمت مناسبي دارند از طرفي سر و صداي زيادي توليد ميكنند اما قدرات ترمزگيري بالايي دارند.
لنت ارگانيك
در توليد اين لنتها از مواد فلزي استفاده نميشود و قيمت بسيار پاييني دارند و عمر آنها نيز بسيار پايين است. اين لنتهااز نرمترين لنتهاي موجود اند و عملكرد بسيار خوبي دارند. سر و صداي لنت ارگانيك بسيار پايين است و دوام پاييني نسبت به ساير لنت ترمز ها دارند. اگر رانندگي هيجاني داريد و زياد در ترافيك ميمانيد اين لنتها گزينه مناسبي نيستند چون زود تمام ميشوند.
چرا بايد لنتهاي ترمز را عوض كنيد؟
لنتها بر اثر اصطكاك و در گذر زمان تمام ميشوند. وقتي لنت ترمز فرسوده شود پس از ترمز كردن خودرو با طي مسافتي از حركت ميايستد بنابراين توصيه ميشود با لنتهاي فرسوده رانندگي نكنيد. قدرت ترمز در لنتهاي فرسوده بسيار پايين ميآيد و همين مسئله ممكن است سبب تصادف شود. لنت فرسوده به روتور ترمز نيز آسيب ميزند و براي اينكه متحمل هزينههاي بيشتري نشويد بهتر است بعد از تمام شدن سريعا نسبت به تعويض آن اقدام كنيد.
منبع: star.parts